11 клас Історія України День пам"яті померлих від СНІДу.


31.05.2022. Мистецтво.

Повторення програмового матеріалу за 11кл.

30.05.2022. Історія України.

Добрий день, дорогі  одинадцятикласники.

Ми завершили вивчення програмового матеріалу за 11клас . Готуємося до складання іспитів. Беремо участь у національному мультипредметному тестуванні. Всі переживають і мріють пройти цей хвилюючий період успішно.Так і буде. 

Влітку раджу побільше читати. А щоб це сталося, потрібно дуже постаратися і захотіти!Книжки з історії сьогодні все більш нагадують відверту розмову з читачем про те, чого донедавна не вчили в школі та воліли не згадувати в родині.

Ці  книжки,  допоможуть краще зрозуміти історію України . Тож, вперед!!!

Оксана Кісь. Українські жінки у горнилі модернізації

У цій незвичній збірці об’єднано дослідження дев’ятьох дослідниць, які розповідають про те, як соціальне становище українського жіноцтва мінялося під час історичних зрушень. Таким чином розглянуті питання впливу на історичну роль жінки, повсякденне буття, систему цінностей, світогляд, сфери діяльності.

Павло Скоропадський. Спогади. Кінець 1917 – грудень 1918

 ВахтангКіпіані. ОУН і УПА


Сергій Плохій. Походження слов’янських націй

Книга одного з найавторитетніших фахівців з історії Центрально-Східної Европи присвячено проблемі історичних коренів сучасних українців, білорусів і росіян.

 

Ю. Горліс-Горський. Холодний Яр

Це перше після 1961 року академічне видання спогадів вояка про маловідому сторінку української історії: повстанський рух під прапором Української Народної Республіки.

За «сюжетом», після того, як радянська Росія захопила Україну, над Дніпром виникла «Холодноярська Республіка», яка під українським національним жовто-блакитним прапором УНР та чорним прапором Холодного Яру, на якому було написано: «Воля України — або смерть!» - вела на запеклу збройну боротьбу за Українську державу аж до 1922 року.

 

Євген Положій. «Іловайськ»

Твір не документальний. Автор, професійний журналіст, не воював у АТО. Зібравши розповіді тих воїнів, котрі вижили в трагічному Іловайському котлі, котрий вважається початком прямої російської агресії в Україну.

Юрій Винничук. «Танго смерті»

А в книзі – історія чотирьох героїв, українця, поляка, німця та єврея, яка поступово перетворюється на сімейну сагу та водночас – на белетризовану історію України ХХ століття.

Ліна Костенко. «Записки українського самашедшего»

Перший прозовий твір живого класика української поезії та взагалі – перша книга, написана нею за двадцять років. Працюючи над романом довго, Костенко від імені 35-річного програміста (хоча правильно називати героя системним адміністратором) показує життя українського суспільства від часів Кучми до «помаранчевої революції».

Василь Шкляр. «Чорний ворон»

Роман відтворює одну із сторінок української історії — боротьбу українських повстанців проти радянської влади у 1920-хроках.

ЛюкоДашвар. «Село не люди»

 Марія Матіос. «Солодка Даруся»


Цінуйте хороші книги і читайте їх із задоволенням і користю!

 

 





25.05.2022.ЗСВ    ВІЛ- сервісні організації Дніпропетровської обл.

Україна залишається однією з країн, де продовжує зростати кількість нових випадків інфікування ВІЛ та смертей від СНІДу. Вона посідає одне з перших місць серед країн Європейського регіону за кількістю осіб, які живуть з ВІЛ-інфекцією. Це 237000 осіб, з яких більш як 40 відсотків не знають про свій ВІЛ-статус.

За оціночними даними, в Дніпропетровській області налічується 37400 ВІЛ-інфікованих осіб.

Під медичним спостереженням в області перебувають понад 26699 осіб, хворих на ВІЛ-інфекцію/СНІД. За 9 місяців 2020 року у Дніпропетровській області зареєстровано 3077 нових випадків ВІЛ-інфекції, що на 9,2% більше, ніж за аналогічний період минулого року. Найвищі рівні нових випадків СНІДу та смертності від нього зареєстровано в Дніпропетровській, Одеській та Донецькій областях.

ВІЛ-інфікована людина – це носій вірусу, здатний заражати здорову особу.

Вірус передається:

  • при статевих стосунках з ВІЛ-інфікованою особою – через слизову оболонку статевих органів;
  • через кров – спільні шприци та голки, нестерильні медичні інструменти;
  • дитині від ВІЛ-інфікованої матері –інфікування відбувається під час вагітності, пологів чи годування грудним молоком.

Підступність ВІЛ-інфекції у тому, що після зараження людина може довгий час не відчувати ознак хвороби, вважати себе здоровою і водночас заражати інших – насамперед своїх сексуальних партнерів та партнерів по голці. Період безсимптомної наявності може тривати 8-10 і більше років, після чого розвивається СНІД.

            Визначити інфекцію можна: у відповідь на проникнення вірусу в організмі людини через 1-3 місяці утворюються антитіла. Іх поява є свідченням ВІЛ-інфекції, а виявляються антитіла за допомогою дослідження крові.

     На сьогодні ВІЛ-інфекція не має радикальних засобів лікування, тому головною зброєю в боротьбі з поширенням вірусу є попередження нових випадків інфікування. У зв`язку з цим, необхідно:

  • приймати правильні щодо свого здоров`я та способу життя рішення;
  • уникати випадкових статевих контактів (обов`язково використовувати презервативи);
  • пам`ятати, що венеричні хвороби сприяють поширенню ВІЛ, а тому їх потрібно терміново лікувати;
  • не застосовувати вже використані, брудні шприци та голки;
  • вагітні ВІЛ-інфіковані жінки можуть запобігти народженню хворої на ВІЛ-інфекцію дитини, якщо вони якомога раніше звернуться в жіночу консультацію, для проведення профілактичного лікування.
  • З початку 2020 року за кошти державного бюджету, неурядовою громадською ВІЛ-сервісною організацією «Громадське здоров’я», та залученими підрядниками, надаються послуги з профілактики ВІЛ серед уразливих груп населення.

     За рахунок розширення мережі закладів охорони здоров’я, на базі яких проводяться тестування на ВІЛ, та широкого впровадження програм тестування громадськими ВІЛ-сервісними організаціями і мобільними амбулаторіями, протягом останніх років спостерігається поступове збільшення питомої ваги осіб, які знають про свій позитивний статус.

Медична допомога ВІЛ - позитивним пацієнтам надається в кабінетах «Довіри» і Центрах СНІДу за місцем проживання. Якщо пацієнт не хоче отримувати медичні послуги за місцем свого проживання, він може звернутися до обласного центру соціально значущих хвороб, де зможе отримати весь необхідний комплекс медичних послуг.

Дніпропетровський обласний центр соціально значущих хвороб (вул. Бехтерева, 1) долучився до проведення акції з тестування на ВІЛ та ВГ. Всі бажаючі мають можливість звернутися і пройти безкоштовне тестування на ВІЛ+ВГ.

     Знайти інший найближчий зручний пункт тестування можна за посиланням: https://prozdorovia.in.ua/de-projty-test/

    Головне, що повинен зрозуміти кожен, на всій планеті – слід розуміти, що профілактика та бережне, гідне ставлення до себе дуже важливі в боротьбі за здоров`я.

Пам`ятайте, небезпека поряд!

Ваше життя залежить від Ваших обдуманих дій!













18.05. ЗСВ
Добрий день . Дорогі одиннадцятикласники до вашої уваги презентація "Обери життя"
https://naurok.com.ua/prezentaciya-na-temu-oberi-zhittya-207216.html









11.05.2022р.   ЗСВ

Добрий день.  Дорогі друзі. Пам’ятайте, що Ваше здоров’я - у Ваших руках!


                                    День пам’яті померлих від СНІДу

За даними ВОЗ, наприклад, в 2015 році 36,7 мільйона людей були інфіковані ВІЛ і 1,8 мільйона з них - діти. Переважна більшість людей з ВІЛ живе в країнах з низьким і середнім рівнем доходу. За оцінками, 2,1 мільйона людей в світі набули ВІЛ-інфекцію в цьому році. На сьогоднішній день мінімум 35 мільйонів осіб померли від причин, пов’язаних з ВІЛ, з них 1,1 мільйона в 2015 році.

За рішенням Всесвітньої організації охорони здоров’я кожну третю неділю травня проводиться День пам’яті померлих від СНІДу. Вперше цей день був відзначений ще в 1983 році в Сан-Франциско США. На той момент у світі було зареєстровано лише кілька тисяч випадків захворювання на цю страшну хворобу і про неї практично нічого не було відомо. Організаторами проведення акції пам’яті померлих від СНІДу стали люди, яких особисто торкнулася ця трагедія, що пережили біль втрати рідних і друзів.

Мета «Дня пам’яті померлих від СНІДу» є привернення уваги населення до цієї проблеми, профілактики цього захворювання, а також привернення уваги влади до соціального захисту ВІЛ-інфікованих.

Статистика померлих від СНІДу в світі катастрофічна. Від СНІДу померло людей вже більше, ніж було вбито у Другій світовій війні в цілому.

В даний час завдяки останнім досягненням в розширенні доступу до антиретровірусної терапії (АРТ) життя ВІЛ-позитивних людей стало більш тривалим і більш здоровим. Крім того, отримані підтвердження того, що АРТ запобігає подальшу передачу ВІЛ.

Станом на середину 2016 року 18,2 мільйона людей в світі отримували АРТ, тобто 46% з 36,7 мільйона осіб з ВІЛ.

В 2022 році День пам’яті померлих від СНІДу припадає на 15 травня.

Пам’ятайте, що Ваше здоров’я - у Ваших руках!


10.05.2022. Мистецтво.

Добрий день. Дорогі одинадцятикласники, чекаю на виконане завдання від 03.05.!!!
Сьогодні на уроці ми повторюємо  тему " Художня спадщина України."
 Пропоную самостійно повторити  інформацію про відомих українських митців, зокрема архітекторів і художників, музикантів, діячів театру і кіно. 
Оберіть постаті українських митців, які привернули вашу увагу і створіть особистий сторітелінг. (коротко)
Успіхів!!! Стараємося!!!




03.05.2022. Мистецтво.
Добрий день. Шановні одинадцятикласники ,  створюємо мистецький проект "Лесь Курбас - реформатор українського театру"
Структуру  проекту можна подати у такому вигляді:
 • мета проекту, його актуальність; 
 • методи отримання інформації (літературні джерела, засоби масової інформації, бази даних, як правило, бесіди, інтерв’ю, анкетування тощо) та обробки інформації (її аналіз, узагальнення, зіставлення з відомими фактами, аргументовані висновки);
 • результат (реферат, доповідь, повідомлення на уроці); 
• презентація (у вигляді публікації, презентації, науково-дослідницької роботи). 



27.04.2022. Добрий день
ЗСВ.Тема  Протидія дискримінації.

МІНІ -ЛЕКЦІЯ

      Світ, у якому понад 40 мільйонів людей живуть із ВІЛ/СНІДом. Не може відгородитись од них. Але й нині упередженість стосовно ВІЛ-інфікованих і стигма ( клеймо, ігнорування і замовчування проблем, пов'язаних зі СНІДом) є дуже актуальними.

      Вони сприяють поширенню епідемії,заважають проведенню масової профілактики і забезпеченню прав людей, що живуть із ВІЛ.

      Так, коли  1987 рокут принцеса Діана відкрила клініку для ВІЛ-інфікованих, газета “Санді експрес” надрукувала: “Вона що, думає увійти в історію як свята- покровителька содомського гріха?” Але цією й багатьма наступними акціями принцеса доводила, що офіційна влада, політики і бізнесмени не повинні соромитися проблемою СНІДу. Це стало прикладом  для багатьох відомих і впливових людей.

     Ще одного разу в історії людства відкриття вірусу не мало такого суспільного резонансу і залучення до дослідження такої величезної кількості провідних науковців. Це дало змогу за короткий час дізнатися про   ВІЛ набагато більше, ніж про деякі давно описані інфекції, зробити низку відкриттів у галузі вірусології, імунології, епідеміології і молекулярної біології.   

          Статистика- необхідна частина інформаційних матеріалів про ВІЛ і СНІД. Понад 42 млн. Людей на Землі живуть з ВІЛ або хворі на СНІД.

·                               За роки епідемії понад 60 млн. Осіб було інфіковано ВІЛ.

·                               Понад 20 млн. з них померли.

·                               Щодня близько 14 тис. людей інфікуються ВІЛ.

·                               За прогнозами, у 45 найбільш уражених епідемією країнах за період з 2000 по 2020 рік від СНІДу передчасно помруть 68 млн. людей.

        Україна  посідає одне з перших місць у Європі за кількістю інфікованої молоді віком від 15 до 24 років.

     Багаторічний досвід епідемії свідчить, що вірус імунодефіциту людини НЕ передається  повітряно -крапельним, побутовим шляхом або через укуси комах-кровососів.

       НЕ можна інфікуватися ВІЛ,якщо їсти, пити,займатися спортом, їздити в транспорті, плавати в басейні, користуватися рушником, туалетом чи ванною спільно з ВІЛ-позитивними людьми. ВІЛ ніколи НЕ передається при обіймах, дружніх поцілунках, кашлі, чханні, нежиті чи  пітнінні.

     З огляду на це жити і навчатися поруч з ВІЛ-позитивними цілком безпечно, якщо дотримуватися наведених вище нескладних правил.

      Щодо СНІДу існує уявлення, що це -хвороба “вигнанців” - споживачів ін'єкційних наркотиків, жінок секс-бізнесу, гомосексуалів і розпусників. Тому коли дізнаються, що хтось ВІЛ-інфікований, до нього починають ставитися з відразою.

        Та попри те, що подібне ставлення до будь- кого не заслуговує на повагу, насправді воно не має реальних підстав.   Адже частину людей, особливо на початку епідемії, було заражено при переливанні інфікованої крові або в лікарні. Діти інфікуються здебільшого пеританальним  шляхом.  Багато людей  заразилися, перебуваючи в шлюбі і зберігаючи в шлюбі і зберігаючи вірність своєму чоловікові або дружині. Дуже часто інфікуються підлітки, які вперше закохуються, або під час одного чи двох експериментів з наркотиками.

            І навпаки, жінки секс-бізнесу і гомосексуали,особливо після того, як дізналися про небезпеку ВІЛ/СНІДу, почали регулярно використовувати презервативи, а споживачі наркотиків- одноразові шприци.

            Стигма у дії — це вже дискримінація ( порушення або позбавлення людини прав через її національність, расу, вік, стать чи стан здоров'я).

           Дискримінація людей з ВІЛ і членів їхніх родин має різні форми і прояви: від вимог ізолювати їх від суспільства до звільнень з роботи, неприйняття до школи, погроз і образ на їхню адресу.

              Дехто вважає, що ВІЛ -інфікованих треба ізолювати, як, наприклад, хворих на дизентерію або SARS. Але, як уже зазначалося, ВІЛ — це інфекція, шляхи передання якої обмежені, і тому нема потреби запроваджувати карантин чи ізолювати хворих.

                Ізоляція такої кількості людей була в жорстокою, а головне -безглуздою, оскільки не дала б жодної користі. Адже якщо люди покладуть відповідальність за свою безпеку на державу, а самі не захищатимуться, наприклад, під час сексуальних контактів чи ін'єкцій, вони дуже ризикуватимуть. ВІЛ не має специфічних симптомів, його неможливо розпізнати за висипкою або іншими зовнішніми ознаками. Людина може багато років жити з ВІЛ, виглядати абсолютно здоровою, нічого не знати про це й інфікувати інших.

               Тим, хто ставиться до людей, які  живуть з ВІЛ, жорстоко, уникає їх, знаважливо висловлюється на їхню адресу, доцільно нагадати моральну заповідь: “Стався до інших так, як ти хочеш, щоб ставилися до тебе”. Адже може трапитися так, що й вони опиняться в скруті, а ніхто н6е подасть руки.

 26.04.2022. Мистецтво. 

Зразки українського мистецтва які внесено до списку об'єктів  Світової спадщини  ЮНЕСКО  Переглянути  https://lowcost.ua/ukraine-unesco/




15.02.2022.Добрий день.   
Мистецтво.
Перегляньте ,будь ласка, урок мистецтва  "Скульптура України" Юрової Інни Миколаївни.



21.04.2021
Доброго дня 
Тема уроку: "Основні тенденції розвитку культури"
Переглянути відео
Опрацювати параграф 22

21.04.2021.Мистецтво
Тема уроку : "Театральне мистецтво України"
Опрацювати стор 191-199.
Переглянути відео    мистецтво 11 клас Художня спадщина України Театр і кіно

21.04.2021.ЗСВ

Дорогі діти . Перегляньте разом із батьками це чорно-біле кіно і обговоріть.
Посилання:
https://www.youtube.com/watch?v=UDl0fXM9UCI
Успіхів вам! Дотримуйтесь правил карантину!


20.04.2021.ІСТОРІЯ УКРАЇНИ.

Урок узагальнення. 
Повторіть тему: "Творення нової України" і виконайте завдання до 17.00.

1.Виконайте письмові завдання за посиланням:
https://drive.google.com/open?id=1sPwEA9R_h3gprhVi_g4xsDtOXwnrkOQw
2.Який термін найточніше характеризує стан української економіки від Помаранчевої революції до Революції Гідності: «криза», «реформування», «руйнація»? Свою думку обґрунтуйте конкретними фактами.

3.Чи погоджуєтеся ви з твердженням, що Євромайдан продемонстрував народження нової української людини, яка вже не хотіла вертатися назад у духовне рабство тоталітаризму? Відповідь аргументуйте.
Надішліть мені на електронну пошту
biluchenko58@gmail.com
Успіхів вам! Дотримуйтесь правил карантину!




19.04.2021.ІСТОРІЯ УКРАЇНИ.
Тема уроку:"Українці в світі. Звязки з українською діаспорою"

Украї́нська діа́спора — збірне визначення української національної спільноти поза межами українських земель (етнічної української території). Станом на 2019 рік за межами України мешкає від 11 до 13 млн українців і їх нащадків, тобто близько чверті народу. Відповідно до статті 12 Конституції України (254к/96-ВР) держава дбає про задоволення національно-культурних і мовних потреб закордонних українців.
Переглянути відео за посиланням:

https://www.youtube.com/watch?v=6u7vNDquzlc

https://www.youtube.com/watch?v=Cc3ceU6t37k
https://www.youtube.com/watch?v=FSHZQy7SdMc

14.04.2021. МИСТЕЦТВО
Доброго дня.
Тема уроку :"Музичне мистецтво  України"

Історичні джерела свідчать,що наші предки,східні слов'яни, мали багатожанровий фольклор, грали на різноманітних музичних інструментах. Архаїчні пісні , хороводи, ігри складалися в календарно-обрядові та родинно-обрядові цикли.
1.Опрацювати в підручнику стор.176-181
Домашнє завдання: 
1.Прослухайте твори Д.Бортнянського,М.Березовського,А.Веделя,Монтовича,К.Стеценка

2.Складіть  кросворд.
Надішліть мені на електронну пошту
Бажаю успіху.



14.04.2021  ВСЕСВІТНЯ ІСТОРІЯ.
Доброго дня.
Тема уроку:"Постіндустріальне  (інформаційне ) суспільство. Розвиток науки і техніки.
1.Опрацювати параграф підручника 21.
Переглянути
https://www.youtube.com/watch?v=EO43b_2GJIQ
2.Виконати завдання підручника  стор.205 , завдання 13 (письмово, надсилайте на е/п ).
3.Робота з візуальними джерелами (ілюстрації підручника)
4.Робота з картою атласу.
5.Подумайте! Антиглобалізм -це страх перед новим чи протест проти нового?
Бажаю успіху!


 


13.04.2021.ІСТОРІЯ УКРАЇНИ.
Доброго дня.
Тема уроку: "Культурне життя"
Опрацювати параграф підручника.
Завдання 7 (стор.236)   виконати письмово і 
Надішліть мені на електронну пошту
Бажаю успіху.





07.04.2021. ВСЕСВІТНЯ ІСТОРІЯ
Доброго дня.
Тема уроку: "Період розрядки " в міжнародній політиці.
1.Опрацювати матеріал параграфа 20.
2.Ознайомтеся з хронологією подій. "Агресія Росії"

https://www.youtube.com/watch?v=QaLVeaUas64

https://tyzhden.ua/News/189532

Бажаю успіху.

07.04.2021. МИСТЕЦТВО
Дорогі учні. 
Узагальнення теми "Архітектура, скульптура,живопис та графіка України"

Прошу виконати роботу за посиланням:

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=9286119
ОБОВ'ЯЗКОВО ДО      20.00

07.04.2021.ЗСВ.
Доброго дня.

Шановні учні .

Прошу взяти участь у проекті «Я люблю життя. Я кажу наркотикам НІ!,"

У номінації «Кращий малюнок»

Умови.

1.Формат А4

2.Особиста творчість

3.Недопущення плагіату

4.Використовувати будь-які фарбувальні засоби.

5.Малюнок не має містити елементи жорстокості, насильства , приниження людської честі та гідності.

Бажаю успіху.









06.04.2021  Історія  України.
Доброго дня.
Тема уроку: "Релігійне життя"
План.
1.Релігійне життя.
2.Створення Православної церкви України
3.Надання Томосу.

Подумайте!

Чи впливає церква на формування цінностей сучасного українського суспільства ? Якщо так , то яким чином? Напишіть, будь ласка ,  і надішліть мені  на електронну пошту biluchenko58@gmail.com

Опрацювати стор.231-236 підручника.

Бажаю успіху!


05.04.2021      Історія України.
Доброго дня.
Тема уроку: "Соціально-економічний розвиток України в 2014-2019 рр."
План.
1.Соціально-економічне становище України.
2.Угода про асоціацію між Україною і ЄС.
3.Безвізовий режим для громадян України в країни ЄС.
Опрацювати відповідний параграф підручника.



20.05.2020 ІСТОРІЯ УКРАЇНИ

Дорогі діти! 18 травня День пам'яті  жертв геноциду  кримськотатарського народу.
Прошу переглянути  фільм "ХАЙТАРМА" (режисер Ахтем Сейтаблаєв), про трагічну дату в історії кримського народу - 18 травня 1944р. В центрі сюжету фільму - військовий льотчик-винищувач ,двічі Герой Радянського Союзу Амет -Хан Султан.


20.05.2020.МИСТЕЦТВО

Повторення.






19.05.2020.ЗСВ
  
Акція до Всесвітнього дня памяті померлих від СНІДу.
(третя неділя травня)

ВСЕСВІТНІЙ ДЕНЬ ПАМ'ЯТІ ПОМЕРЛИХ ВІД СНІДУ
З ініціативи Всесвітньої організації охорони здоров'я, третя неділя травня – день, коли світ згадує людей, які померли від СНІДу. Цьогоріч цей день припадає на 17 травня.
У квітні 2020 року в Україні офіційно зареєстровано 1053 випадки ВІЛ-інфекції, 309 випадків СНІДу та 157 смертей, зумовлених СНІДом, серед громадян України та 1 випадок ВІЛ-інфекції серед іноземців.
За 2020 року в Україні офіційно зареєстровано 5256 випадків ВІЛ-інфекції, 1501 випадок СНІДу та 733 смерті, зумовлені СНІДом, серед громадян України та 18 випадків ВІЛ- інфекції серед іноземців.
Чим раніше людина з ВІЛ починає приймати антиретровірусну терапію, тим краще для її здоров’я та безпеки її близьких. За останні п’ять років країна досягла значного прогресу в лікуванні ВІЛ-позитивних осіб. Охоплення антиретровірусною терапією зросло майже вдвічі (з 56 000 до 102 000 осіб), утримання на терапії через 12 і більше місяців від її початку зросло з 69% до 88%.
Цього року виділено понад 207 млн грн на фінансування послуг із профілактики вірусу імунодефіциту людини та догляду і підтримки пацієнтів, які живуть із ВІЛ в усіх регіонах України. Завдяки цьому, понад 293 000 людей отримують послуги з профілактики ВІЛ серед груп підвищеного ризику. Більш ніж 27 000 людей отримують послуги із інформування щодо важливості прийому антиретровірусної терапії.
Лікування ВІЛ перешкоджає розмноженню вірусу в організмі, сприяє відновленню імунної системи і захищає організм від хвороб, які небезпечні для людей з ослабленим імунітетом.
Слід пам’ятати: для того, щоб лікування було ефективним, людина має приймати препарати кожен день і саме так, як призначив лікар.


Перегляньте відео       ВІЛ/СНІД - факти та міфи.





19.05.2020. ВСЕСВІТНЯ ІСТОРІЯ

Доброго дня.  Чому не виконані  тестові завдання  від 12.05.?

Тема уроку: Узагальнення до курсу.
Опрацювати матеріал підручника на стор.217-219.
1.Основні тенденції розвитку світу в другій половині ХХ-на початку ХХІ ст.
2.Національні та глобальні виклики.
3.Виміри цінностей людського буття в сучасному світі. Україна у світовому співтоваристві.

Бажаю успіху!







18.05.2020.Історія України

Доброго дня.
Тема уроку: Узагальнення знань .


Шановні учні!  ВЕЛИКЕ ПРОХАННЯ присилати відповіді під своїми прізвищами, а не під ніками. Тест обов'язковий для виконання до 20.05.

А ці підсумкові тести  виконати до 30.05. Перевірте себе! Готуємося до ЗНО!

Бажаю плідної роботи! Старайтеся!




13.05.2020 ІСТОРІЯ УКРАЇНИ.
Тема: Узагальнення знань за вивченим курсом.
Давайте повторювати!!!
         
Тема 1. ПОЯВА ЛЮДСЬКОГО ЖИТТЯ НА ТЕРИТОРІЇ УКРАЇНИ

Історія - це наука, яка займається вивченням минулого людства на основі матеріальних, письмових, фольклорних та інших історичних джерел. Історичні джерела – це залишки минулого, які пов’язані з життям людини і містять для нас певну інформацію про життя давніх людей. Історичні джерела поділяють на декілька основних видів:
·         писемні джерела (літописи, документи, спогади очевидців, публікації в пресі історичні праці тощо);
·         усні джерела (народні билини, перекази, пісні, легенди);
·         фото- та кіно- документи;
·         археологічні джерела – речові знахідки (знаряддя виробництва, предмети побуту, залишки жител, зброя тощо).
Для вивчення життя первісних людей на території України особливе значення мають саме археологічні джерела. Для того, щоб систематизувати різноманітний матеріал археологічних розкопок було розроблено поняття «археологічна культура». Археологічна культура – сукупність археологічних пам’яток, які належать до одного часу, певної території і мають місцеві особливості. Оскільки пам’ятки археологічних культур між собою подібні, вважається, що у більшості випадків їх творцями було споріднене між собою населення.
Історію України поділяють на наступні періоди:
·         Стародавня доба (близько 1 млн. років тому - V ст.).
·         Доба Середньовіччя (V-XV ст.).
·         Нова доба (XV - 1914 р.).
·         Новітня доба (1914 р. - до сьогодення).
Стародавню історію людства прийнято поділяти на періоди відповідно до матеріалу, з якого виготовлялось більшість знарядь: кам’яний вік, міднокам′яний вік (енеоліт), бронзовий вік, залізний вік.
Кам’яний вік (приблизно 1 млн. – бл. 5 тис. років тому) - найдовший період в історії України. Він поділяється на періоди, для кожного з яких характерні серйозні зміни в способі життя давніх людей – палеоліт, мезоліт, неоліт. У свою чергу палеоліт поділяється на ще три періоди: ранній палеоліт (1 млн. - 150 тис. рр. тому.), середній палеоліт (150 - 40/35 тис. рр. тому), пізній палеолі (40/35 - 10 тис. рр. тому).
В палеоліті (приблизно 1 млн. – бл. 10 тис. років тому) відбувались значні зміни клімату. Змінювалась також фізична будова давніх людей. Головними змінами були – збільшення об’єму мозку та удосконалення його будови; розвиток кисті руки, яка ставала більш пристосованою для трудової діяльності; розвиток прямоходіння. Такі удосконалення фізичного типу людини взаємопов’язані з новими здобутками в техніці виготовлення знарядь, в розвитку суспільного устрою та духовної культури. Щоб врахувати ці зміни вчені поділяють палеоліт на три періоди: ранній, середній, пізній. Первісні люди з’явились на території України у період раннього палеоліту  близько 1 млн. років тому. Про фізичну будову людей цього періоду ми знаємо небагато, оскільки кісткових решток не збереглося. Про існування людей на території України в цей час ми знаємо лише завдяки виявленим знаряддям праці. В Європі в цей час проживали архантропи. Вони вміли виготовляти примітивні знаряддя праці з каменю, дерева, кісток.

Перші стоянки людей раннього палеоліту виявлені недалеко від с. Королеве у Закарпатській області, у районі м. Амвросіївка у Донбасі, на Житомирщині. Археологічні знахідки свідчать про початок заселення людиною території України з Закарпаття, адже саме на стоянці Королеве знайдено найдавніші кам’яні вироби. В період середнього палеоліту (приблизно 150 – 40/35 тис. років тому) територію України заселяли палеоантропи (інша назва – неандертальці). Вони зовні нагадували сучасних людей, але відрізнялись деякими пропорціями тіла, і, що найголовніше, - більш примітивною будовою мозку. Неандертальці вміли використовувати вогонь, шили одяг зі шкір тварин. В Україні знаходиться близько 200 пам’яток середнього палеоліту. Найвідоміша стоянка цього періоду виявлено поблизу с. Молодове. Тут знайдені рештки наземних жител неандертальців, побудовані з кісток та бивнів мамонта. В період пізнього палеоліту (приблизно 40/35 – 10 тис. років тому) з’явились люди сучасного фізичного типу – неоантропи або кроманьйонці, або homo sapiens. Пізній палеоліт – це період останнього зледеніння. Значна територія сучасної України була зайнята тундрою. Основою господарства в цей період було колективне загінне полювання на великих тварин – мамонтів, шерстистих носорогів, бізонів, диких коней. Колективне полювання вимагало злагоджених дій багатьох мисливців. Таким чином воно стимулювало появу стійки та згуртованих колективів – родових громад.

У пізньому палеоліті зароджується матріархат, який був зумовлений зростанням ролі жінки у суспільстві. Адже лише жінка могла визначити батьківство дитини і не допустити кровного змішування між близькими родичами. Шлюби між близькими родичами призводили до народження кволих і розумово відсталих дітей. На основі спільного походження від одної матері виникає материнський рід. Він об’єднував кровноспоріднених членів колективу і складався з парних родин. Спорідненість у роді визначалась по материнській лінії. В пізньому палеоліті сформувались ранні релігійні вірування:

В пізньому палеоліті відбулась поява мистецтва, окремі перші прояви якого відбувались ще у попередньому періоді.

Стоянки пізнього палеоліту – відомі практично на всій території України – Мізинська (на Десні), Рилівська, Межиріч та ін.

Для мезоліту (приблизно 10 – 8 тис. р. до н.е.) характерні кардинальні зміни клімату. Відбулось глобальне потепління, розтанув льодовик, зникли мамонти та шерстисті носороги. Нові умови полювання стимулювали винайдення луку і стріл, якими можна було вражати невеликих та швидких тварин. Для потреб полювання була одомашнена перша тварина – собака. Потепління сприяло розвитку рибальства, з’явились човни і рибальські сіті. Найвідоміші стоянки мезоліту – Журавська стоянка (Чернігівщина), Фатьма-Коба і Мурзак Коба в Криму. В цілому для палеоліту та мезоліту характерне привласнюючи господарство, коли всі продукти брались від природи в готовому вигляді.
Основні дати:
1 млн. років тому - поява першої людини на території сучасної України (архантроп).
1 млн. – бл. V тис. років тому - Кам’яний вік.
1 млн. – бл. X тис. років тому - палеоліт, або давній кам`яний вік.
40/35 – 10 тис. років тому - з’явились люди сучасного фізичного типу – неоантропи або кроманьйонці, або homo sapiens.
X-VIII тис. років тому - мезоліт, або середній кам`яний вік.


ПЕРЕГЛЯНЬТЕ ВІДЕО          Стародавня історія. Підготовка до ЗНО

 ВИКОНАЙТЕ ТЕСТ           Стародавня історія України

Старайтеся!!!.Бажаю успіху!


13.05.2020. МИСТЕЦТВО

Тема: Повторення.
Повторити матеріал підручника на стор 137-202

Виконати підсумковий тест       Художня спадщина України

ЗАВДАННЯ ОБОВ'ЯЗКОВЕ ДЛЯ ВИКОНАННЯ!!!!!!
Бажаю успіху.



12.05. ВСЕСВІТНЯ ІСТОРІЯ..
Доброго дня.
Сьогодні ми з вами повторюємо, узагальнюємо та  закріплюємо знання , набуті впродовж вивчення розділу. Повторіть матеріали параграфів  21-22. І виконайте  тести.


ЗАВДАННЯ ОБОВ'ЯЗКОВЕ ДЛЯ ВИКОНАННЯ!!!

Бажаю успіху.

12.05.2020 ЗСВ
Тема: "Підтримка людей, що живуть з ВІЛ"
Перегляньте матеріал
Подумайте:
1.Чому важливо виявляти людяність і співчуття до людей, які живуть з ВІЛ?
2.Що можна зробити для ВІЛ-позитивної людини?
3.Як  можна надавати підтримку і допомогу людям, які цього потребують?




06.05.2020. Історія України.
Тема:"Повторення  й узагальнення вивченого матеріалу."
Мета: Повторити основні поняття, терміни, дати та події.
Узагальнити знання вивченого курсу.

Готуємось до ЗНО

До вашої уваги    Онлайн курс "Історія України"
нажимайте на      Підготовка доЗНО. і повторюйте!!!
Бажаю успіху.


06.05.Мистецтво.
Тема уроку:"Художня спадщина України"
        Мистецтво України — унікальне явище у світовій культурі, що в яскравій палітрі мистецьких образів утілює ментальні риси українців: героїзм і прагнення до свободи, ліричність та емоційність, гумор і життєвий оптимізм. Українці завжди прагнули досконалості в усьому — від краси в довкіллі, побуті, одязі до гармонії в душі.
-Які асоціації виникають, коли говорять: «живопис України», «архітектура України», «скульптура України» «музика України», «український кінематограф»?
Українське мистецтво – це
§  -  велич стародавніх храмів,
§  -  духовна енергетика іконопису,
§   - неповторний ліризм пісенних мелодій;
§   - суворий епос кобзарських дум,
§   - диво вертепного дійства
§   - витонченість поетичного кіно.
 Перегляд відео  Памятки архітектури
Ознайомтеся із Панорамою мистецтв (стор.206-207)
Бажаю успіху.

     


05.05.2020. Всесвітня історія.
Доброго дня.
Повторення "Повсякденне життя і культура"
Повторити параграф22 і виконати тест

2.Робота з візуальними джерелами (ілюстрації підручника)
3. Робота з картою атласу.
4.Виконати практичну роботу: "Визначні пам'ятки сучасної архітектури"
     (створення інтерактивної карти)
    Бажаю успіху.

     05.05.2020 ЗСВ
     Ознайомтеся ,будь ласка, з інформацією.
    Коронавірус і ВІЛ-інфекція




04.05.2020. Історія України.
Доброго дня .
Повторити тему "Творення нової України" і виконати тестові завдання.

Готуємось до ЗНО Зверніть увагу!!!

На сайті «ЗНО онлайн» розміщені тести, що складали абітурієнти під час зовнішнього незалежного оцінювання 2009-2019 років, а також варіанти тестів, що пропонувались вступникам до вищих навчальних закладів України під час пробного зовнішнього незалежного оцінювання 2009-2019 років.

Бажаю  успіху.





29.04.2020. Історія України.
Доброго дня.
Практична робота №7.
"Зовнішні та внутрішні загрози суверенітету України в період гібридних війн"
(стор.236. ) 
Створити інтелект - карту.

Готуємось до ЗНО!
Бажаю успіху!

29.04.2020. Мистецтво.
Тема: "Вишивка  етнорегіонів України"
Перегляньте  відео. Національний одяг
Написати есе: " Оригінальні орнаменти, узори й художні техніки вишивання Дніпропетровщини."
Бажаю успіху!.





28.04.2020. Всесвітня історія.
Доброго дня. Продовжуємо.
Тема уроку: "Основні тенденції розвитку літератури і мистецтва у другій половині ХХ-на початку ХХІст."
Опрацюйте  матеріал параграфа 22. стор.209-215.
План.
1. Реалізм.
2. Театральне мистецтво.
3. Масова культура.
4. Екзистенціалізм.
5. Музика.
6. Рок-рух.
7. Архітектура.
Бажаю успіху!.


22.04.2020 Історія України
Доброго дня.
Тема уроку: Культурне та релігійне життя"
Опрацювати матеріал підручника, параграф 30.
Заповніть таблицю.,завдання 7 стор 236. Надішліть мені на електронну пошту


22.04.2020 Мистецтво.
Тема: "Мистецтво української діаспори"





21.04.2020 Всесвітня історія.
Доброго дня.
Опрацюйте параграф 22 (стор.206-209.)
Тема уроку: "Основні тенденції розвитку літератури і мистецтва у другій половині ХХ-на початку ХХІст."
1.Умови розвитку культури.
2.Образотворче мистецтво.
3.Розвиток літератури.
Ознайомтесь  із електронними матеріалами до параграфа на стор.206.
Цю тему продовжимо на слідуючому уроці.
Бажаю успіху!

21.04.2020. ЗСВ
ВІЛ/СНІД - виклик людині і людству.
Чому важливо виявляти людяність і співчуття до людей,які живуть з ВІЛ


15.04.2020Історія України.
Доброго дня.
Сьогодні ,готуючись до ЗНО з історії України  виконаємо тести.

Надсилайте відповіді.
Бажаю успіху.


15.04.2020. Мистецтво
Продовжуємо тему
 "Здобутки українського кіно"
1.Переглянути найтитулованіший український художній фільм , що мав 40 нагород , серед яких три призи Каннського  кінофестивалю  "Племя" (2014р.) Мирослава Слабошпицького.
2.Які картини ввійшли до скарбниці світового кіномистецтва?



14. 04.2020
Всесвітня історія.
Тема уроку:"Постіндустріальне  (інформаційне ) суспільство. Розвиток науки і техніки.
1.Опрацювати параграф підручника 21.
2.Виконати завдання підручника  стор.205 , завдання 13 (письмово).
3.Робота з візуальними джерелами (ілюстрації підручника)
4.Робота з картою атласу.
5.Подумайте! Антиглобалізм -це страх перед новим чи протест проти нового?
Бажаю успіху!

14.04.2020 ЗСВ
"Ні" дискримінації"
Перегляньте: повторіть
Зупинемо СНІД, поки він не зупинив нас!
і подумайте
Обними меня




08.04.2020.Історія України.
Продовжуємо вивчати тему:"Україна в системі міжнародних відносин. Збройна агресія Російської Федерації проти України."
Опрацювати матеріал підручника стор.217-225.
Визначте передумови, ознаки та наслідки агресії Російської федерації проти України.

Виконати тести і відправити за посиланням







08.04.2020 Мистецтво.
Доброго дня.
Тема: "Здобутки українського кіно".
Опрацювати стор.200-203
Перегляньте на дозвіллі згадані фільми  й висловіть свої враження та оцінки.







07.04.2020 Всесвітня історія.
Доброго дня.
Сьогодні ми звами  узагальнемо та систематизуємо знання ,вміння з розділу 5
.Тематичний контроль "Міжнародні відносини"
Завдання виконати і переслати  до 20.04. 16.00 Постарайтеся!


06.04.2020 Історія України.
Тема: "Україна в системі иіжнародних відносин.Збройна агресія Російської Федерації проти України.
Опрацюйте матеріал підручника, параграф 29.( стор. 212-220)
1.Зовнішньополітичний курс України. 
2.Гібридна війна Росії проти України.
3.Окупація Криму Російською Федерацією.
4.Початок збройної агресії Російської Федерації на Сході України. Антитерористична  операція (АТО)
5.Бойові дії влітку 2014. Мінські угоди.
Складіть хронологію основних подій АТО.
Бажаю успіху.


01.04.2020 Історія України.
Доброго дня.
Тема: "Україна  в 2010-2014рр. Революція гідності."
 1.Опрацювати параграф 28.
 2.Початок президенства Віктора Януковича.
 3."Податковий майдан". "Мовний майдан".
 4. Євромайдан. Революція гідності.

    Переглянути відео                       Революція Гідності.

Причини Революції Гідності (записати)
Загроза втрати Україною державного суверенітету
Економічні проблеми
Корупція величезних масштабів
Згортання політичних свобод, репресії
Безправ’я громадян перед чиновниками, безкарність представників владних структур
5.Робота з поняттям:
«Небе́сна Со́тня» — прийнята в Україні збірна назва загиблих протестувальників, які мали безпосередній стосунок до ідеї та акції Євромайдану (Революції Гідності) у грудні 2013 — лютому 2014 року
6. Завдання: створити соціальну рекламу  про учасників  Революції Гідності. (тематичний малюнок А4)






01.04.2020 Мистецтво.
Тема:" Театральне мистецтво України"
1.Опрацювати параграф 7.5 (стор.190-199)
2.Написати есе: "Творчі долі корифеїв української сцени та значення їхньої творчості для сьогодення"




31.03.2020 Всесвітня історія.
Доброго дня.
Тема: "Від біполярного до багатополярного світу"
Опрацювати параграфи 19-20.

1.Рецидиви "холодної війни" на зламі ХХ-ХХІст.
2.Проблема міжнародного тероризму.
3.Агресія Росії проти України в 2014р. Російсько-українська війна
 Основні події:
Лютий 2014 р. — вторгнення Росії в Україну; початок російсько-української війни.
Березень 2014 р. — окупація Росією Кримського півострова.
17 липня 2014 р. — збиття російським зенітно-ракетним комплексом «Бук» пасажирського лайнера «Боїнг-777» авіакомпанії «Малайзійські авіалінії».
Вересень 2014 р. — масштабне вторгнення регулярних підрозділів російської
армії на територію Донецької та Луганської областей. читати далі


18.03.2020 Історія України 

Доброго дня. Дорогі одиннадцятикласники!
Починаємо вивчати новий розділ історії  "Творення нової України"
Тема: "Суспільно-політичне та економічне життя  України в 2005-2010рр."
1.Опрацюйте параграф 27.
2.Ознайомтеся:
3.Складіть структурно-логічну схему перегрупування  політичних сил в Україні 2005-2010рр.
4.Готуємося до ЗНО!
Підготовка до ЗНО
Старайтеся!

18.03.2020. Мистецтво.
Тема :"Музичне мистецтво України"
Історичні джерела свідчать,що наші предки,східні слов'яни, мали багатожанровий фольклор, грали на різноманітних музичних інструментах. Архаїчні пісні , хороводи, ігри складалися в календарно-обрядові та родинно-обрядові цикли.
1.Опрацювати в підручнику стор.176-181
2.Скласти кросворд.

17.03.2020 ЗСВ

"Ні "  незахищеним контактам"



17.03.2020. 11кл. Всесвітня історія.

Тема: «Міжнародні відносини в 50-1980-ті роки»
                               План
1.Передумови розрядки міжнародної напруженості.
2.Радянсько-американські угоди.
3. Нове політичне мислення.
4. Перехід від конфронтації до співробітництва.
5. Внесок України в поліпшення загальної атмосфери безпеки у світі.
5. Внесок України в поліпшення загальної атмосфери безпеки у світі.
            Україна, як і Росія, Білорусь та Казахстан, після розпаду СРСР стала ядерною державою. Для західних країн це було великою проблемою. Вони прагнули, щоб Україна, Білорусь і Казахстан відмовилися від своїх ядерних арсеналів і вивезли їх до Росії. Починаючи з 1992 р. США витратили 1,5 млрд доларів на встановлення контролю за ядерною зброєю в Росії, Україні, Білорусі та Казахстані (до цієї суми входять витрати на перевезення ядерних боєголовок, їх зберігання та демонтаж). Президент України Л. Кравчук в січні 1993 р. разом із президентами США та Росії підписав Договір про скорочення стратегічної ядерної зброї (СНО-2). Україна почала вивозити ядерні боєголовки зі своєї території до Росії, демонтувати ракети та шахти з устаткуванням. Така діяльність України викликала велику повагу до неї з боку урядів і народів багатьох країн світу.
Важливим досягненням зовнішньої політики незалежної України стало її приєднання до Договору про нерозповсюдження ядерної зброї (ДНЯЗ). Це стало можливим після того, як на будапештській зустрічі країн ОБСЄ в грудні 1994 р. президенти США та Росії, а також прем’єр-міністр Великої Британії підписали меморандум про гарантування безпеки Україні, Білорусі та Казахстану. Аналогічні гарантії надали Україні уряди КНР і Франції, які також мають ядерну зброю.
Україна підтримала програму НАТО «Партнерство заради миру». 9 липня 1997 р. Президент України Л. Кучма підписав у Мадриді Хартію особливого партнерства України з лідерами 16 країн НАТО. Цей документ сприяв зміцненню миру та безпеки в Європі.
Україна утвердилася на міжнародній арені як суверенна держава. Її зовнішня політика є виваженою та передбачуваною. вона спрямована на розвиток добросусідських відносин, зміцнення безпеки в Європі та світі.
Розвиток відносин України з іншими державами вийшов на рівень стратегічного партнерства. У двосторонніх документах уже закріплені відносини стратегічного партнерства України з шістьма державами світу — Азербайджаном, Болгарією, Польщею, Росією, США, Узбекистаном. Ще з двома державами Грузією та Канадою — документально зафіксовані відносини особливого партнерства. Активно розвиваються політичні контакти України з країнами ГУУАМ. Членами цього регіонального об’єднання є Грузія, Україна, Узбекистан, Азербайджан і Молдова. Поступово нарощується регіональне співробітництво в рамках ОЧEC (Організація чорноморського економічного співробітництва). Головною проблемою зовнішньополітичної діяльності України є низька ефективність використання зовнішніх чинників для піднесення вітчизняної економіки та вирішення нагальних внутрішніх проблем.
Завдання
1.      Опрацювати відповідний параграф підручника (параграф 20)
2.      Пояснити  вплив Гельсінської конференції на міжнародні відносини на зламі ХХ-ХХІ ст.
3        Складіть  хронологічну таблицю  регіональних конфліктів періоду розрядки.
Бажаю успіху!

16.03.2020. Історія України.

                                                            Доброго дня!



Практична робота «Державне будівництво в незалежній Україні :особливості, здобутки, проблеми»



Завдання для підготовки до практичного заняття

Підготувати :

1.) Презентацію «Становлення незалежності України: державотворчий процес»

2.) Повторити параграфи  розділу №5



Опрацювати  надані джерела або пошук власних джерел. Результати роботи  оформіть у письмовій формі у вигляді історичного нарису або есе.

Джерела для виконання практичної роботи.

1.Національно-державне будівництво в Україні: проблеми та перспективи.

http:// litopes.orq.ua/sporsl/sh14.htm (Джерело Шпорлюк Р. Імперія та нації.-К: Дух і Літера.2000.-354с.

2.Україна крізь віки.

3.Опанасюк В. Державотворчий процес в Україні:реалії сьогодення через досвід минулого.

http:lib/chdu.ua/pdf/ukrpolituk/1/30/pdf








Шановні  одинадцятикласники. 

Дайте відповіді на поставлені запитання  та наведіть  свої приклади історичної, людської та художньої правди років Другої Світової війни.
1.Історична правда – це документи, героїчні вчинки воїнів,перемоги та гіркі поразки, що лягли в основу наших підручників історії.
 (Приклад)
Наказ СД про страту членів ОУН-Б
Місце постою, 25 листопада 1941 р.
До зовнішніх постів:Київ, Дніпропетровськ, Миколаїв, Рівне, Житомир, Вінниця.
Незаперечно встановлено, що рух Бандери готує повстання в Рейхскомісаріаті (Україна) , мета якого – створення незалежної України. Всі активісти руху Бандери повинні бути негайно арештовані й після ґрунтовного допиту таємно знищені як грабіжники…
Цей лист має бути знищений командосфюрером негайно  після прочитання.
Підпис
СС – оберштурмбанфюрер.
(Косик В. Україна і Німеччина у Другій світовій війні.- С.554-555)
Запитання
Які висновки щодо географії бандерівського руху можна зробити , зважаючи на зміст?                                      
2.Людська правда – спогади ветеранів, листи з фронту, відверті розмови з дідусями, бабусями -  очевидцями тих подій, свідчення осіб, що пережили війну.
(Приклад)
«А ввечері на Крутеньку (Кіровку) направились колони німецьких мотоциклістів. Один з них заїхав до нашого двору. То був молодий, високий, рудоволосий солдат. Він, як хазяїн, походжав по хаті, умився та напився молока. Особливу увагу звернув на діда-єврея і, ткнувши в нього пальцем ,сказав «юда». Тато німецькою мовою спитав у солдата, чи будуть винищувати євреїв, він відповів, що це залежить від Гітлера.»
(із спогадів жительки с.Чумаки  Філь А.О.)
Запитання
 Чи мали місце події голокосту в селі Чумаки?
3.Художня правда – це коли історична  та людська правда пропущені через душу митця, оброблені ним.
(Приклад)
Дніпре! Будь благословен
за те, що звершилось!
Скільки дорогих імен
на тобі родилось!
Згинь, німото вбога:
наша перемога!
Богатирство появилось –
сонце засвітилось!
(Павло Тичина)
Яким історичним подіям автор присвятив ці рядки?


Комментариев нет:

Отправить комментарий